Veelgestelde vragen

1. Sinds wanneer is de Stichting opgericht?
Ter voorbereiding op de formele overdracht van de veerponten ( 1 februari 2009), bestaat de stichting vanaf 24 januari 2008. Zie Organisatie voor meer informatie. Vanaf 1904 tot en met 31 januari 2009 was Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het beheer van de veerponten en de uitvoering van de dienstregeling.

2. Wat kost een overtocht?
De drie veerverbindingen zijn gratis voor alle gebruikers.

3. Hoe weet ik dat een pont gestremd is?
Bij een geplande stremming staat dit vermeld onder ‘ACTUEEL’ op onze website, daarnaast sturen we een SMS-alert uit naar de geabonneerden. In geval van een ongeplande stremming is het verzenden van een SMS-alert afhankelijk van de aard van de stremming: als we verwachten dat het langer duurt, sturen we een SMS-alert uit. Overigens: bij een geplande stremming houden we altijd rekening met de schooljeugd. We zorgen er eerst voor dat deze overgezet kan worden en laten de monteur na 9.00 uur aan de slag gaan, zodat de jeugd niet onnodig veel kilometers moet omfietsen.

4. Wat kost dit sms-alert?
Voor ieder SMS-je dat u ontvangt, brengt onze SMS-provider via uw telefoonprovider € 0,25 in rekening. Gemiddeld genomen versturen we op jaarbasis ongeveer 12 SMS-jes voor het Bernse Veer, 14 voor het Capelse Veer en 18 voor het Drongelense veer.

5. Kunt u mij ook aan- of afmelden voor het sms-alert?
Dat kunt u alleen zelf doen vanaf uw mobiele toestel.

6. Op sommige ponten zijn er drie rijbanen. Welke rijbaan heeft dan voorrang bij het afrijden van de pont?
De middenbaan heeft altijd voorrang (logisch want hier openen de slagbomen). Daarna mogen voertuigen links daarvan de pont afrijden, tenslotte de voertuigen die rechts staan opgesteld.

7. Ik zou graag eens in de stuurhut van de schipper kijken. Mag ik zomaar naar boven lopen?
De schippers komen graag met u in contact. Als het niet zo druk is, loop dan gerust even omhoog voor een praatje.

8. Als ik niet tevreden ben over jullie dienstverlening, hoe kom ik dan in contact?
Via Contact, kunt u een klacht indienen, een vraag stellen of een opmerking plaatsen.

9. Als ik niet zeker weet of ik met mijn voertuig gebruik kan maken van de veerpont, kan ik u dan bereiken om dit te overleggen?
Via Contact kunt u ons bereiken. Met deze vraag, maar ook met andere vragen.

10. Zijn de ponten toegankelijk voor alle soorten voertuigen?
Nee, onze veren zijn niet toegankelijk voor campers, touringcars, diepladers en verlengde voertuigen. Dit type voertuigen komt namelijk vast te zitten bij het betreden van de pont.